COPD

COPD Beweegprogramma

Wat is COPD?

De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (chronische obstructieve longaandoeningen). COPD is een verzamelnaam voor longaandoeningen die zich kenmerken door een vernauwing van de luchtwegen die niet of niet geheel omkeerbaar is. vernauwing gaat vaak samen met ontstekingsreactie in de longen waardoor de longblaasjes beschadigen. Hierdoor kan minder zuurstof verbruikt worden, en kan benauwdheid en kortademigheid ontstaan.

  • Chronische bronchitis 
    Bij chronische bronchitis zijn uw bronchiën steeds ontstoken. De bronchiën zijn de vertakkingen van uw luchtpijp naar uw longen. Daardoor maakt uw lichaam meer slijm aan en is ademhalen lastiger.
  • Longemfyseem 
    Bij longemfyseem of emfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in uw bloed komt. En dat u afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt. Hierdoor kunt u het benauwd krijgen.

Wat zijn de klachten?

Benauwdheid, hoesten, slijm opgeven en kortademigheid zijn symptomen van COPD. In het begin van de ziekte is dat vooral bij stevige lichamelijke inspanning, maar later kunnen kleine dingen u kortademig maken. Bijvoorbeeld de trap oplopen of uzelf aankleden. Bij COPD komen geregeld luchtweginfecties voor, waardoor de conditie van de patiënt verder achteruitgaat. Door inspanning gaat de COPD-patiënt sneller ademen, wat een kort en oppervlakkige ademhaling op kan leveren. De hulpademhalingsspieren gaan vervolgens aan het werk om toch voldoende zuurstof binnen te krijgen. Door deze oppervlakkige ademhaling kost het dieper ademhalen steeds meer energie en de COPD-patiënt wordt sneller benauwd.

Algemeen doel van het programma:

Het doel van het bovengenoemde beweegprogramma is om u aan het eind van het programma zelfstandig op een verantwoorde manier te laten sporten/bewegen. Waarbij er vooruitgang al dan niet achteruitgang is te voorkomen met betrekking tot de gezondheid.

Voordelen van het 12-Weken COPD Programma

Wie slimmer omgaat met zijn energie, houdt meer energie over.
• Maak keuzes voor de dingen die u belangrijk vindt; stel prioriteiten.
• Train voornamelijk kracht wanneer je een “mindere dag hebt”.
• Met speciale hoest en ademhalingstechnieken kunt u minder benauwd of kortademig zijn. (onze fysiotherapeuten zijn gespecialiseerde longfysiotherapeuten die u dit aan kunnen leren).
• Train voornamelijk functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan.
• Oefen niet te lang achter elkaar. U kunt uw oefeningen beter een paar keer per dag kort doen dan één keer lang.
• Begin niet gelijk te trainen op een hoge intensiteit. Bouw de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op.
• Niet ROKEN! Door rookvrij te leven verergert de ziekte minder snel. 

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.