Diabetes

Diabetes Beweegprogramma

Wat is Diabetes?

Diabetes is een ziekte waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht kan houden. Dat komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline heeft. En ook reageert het lichaam vaak niet meer goed op insuline. Of het maakt helemaal geen insuline meer. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel.

Verschillende soorten diabetes

Diabetes heet ook wel suikerziekte. De meest voorkomende soort is diabetes type 2: negen van de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Zij hebben te weinig insuline in het lichaam en reageren daar ook niet meer goed op.

Er zijn ook mensen bij wie het afweersysteem de cellen vernielt die insuline aanmaken. Het afweersysteem vergist zich dus. Dan heb je diabetes type 1. Mensen met diabetes type 1 moeten elke dag bloedsuiker meten, insuline spuiten of een pompje dragen. Ze kunnen geen hap eten zonder te berekenen hoeveel insuline ervoor nodig is.

(bron: www.diabetesfonds.nl)

Bewegen met Diabetes:

  • Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen en zwemmen.
  • Eet voornamelijk “langzame” koolhydraten, zoals volkoren producten, groente en fruit en verdeel deze zoveel mogelijk over de dag. Dit voorkomt grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel.
  • Train voornamelijk functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan.
  • Eet niet teveel suiker. Probeer suiker tot een minimum te beperken in u dieet.
  • Begin niet gelijk te trainen op een hoge intensiteit. Bouw de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op.

Algemeen doel van het programma:

Het doel van het bovengenoemde beweegprogramma is om u aan het eind van het programma zelfstandig op een verantwoorde manier te laten sporten / bewegen. Waarbij rekening wordt gehouden met de (on)mogelijkheden van u als persoon.

Beweeg en kennis doelen:

  • U bent bekend met welke type diabetes u te maken heeft en wat de voorwaardes zijn om veilig te kunnen sporten.
  • U bent instaat om zelfstandig het opgestelde beweegplan te volgen.
  • U weet welke intensiteit cardiotraining goed voor u is.
  • U bent bekend met een hypo en Hyper en weet wat u moet doen als u er een heeft.
  • U bent instaat om zelfstandig u bloedsuikerspiegel te prikken en bent bekend met de veilige waardes

Voordelen van het 12-Weken Diabetes Programma

  • Wie slimmer omgaat met zijn energie, houdt meer energie over.
  • De lichaamsweefsels worden bij inspanning gevoeliger voor insuline. Je suikerstofwisseling werkt dan beter.
  • Beweging is heel belangrijk bij de behandeling van diabetes. Het houdt je op gewicht en je voelt je fitter.
  • Bewegen tegen stress, dat is belangrijk want stress ontregelt de bloedsuikerspiegel.

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.