Hart en vaatziektes

Hart en vaatziektestes Beweegprogramma

Wat zijn hart- en vaatziekten?

Hart- en vaatziekten is de verzamelnaam voor alle aandoeningen die betrekking hebben op de hart en bloedvaten. Het is dan ook een heel uitgebreid onderwerp. Deze uitleg zal daarom niet tot in de details gaan.

Grofweg kun je hart- en vaatziekten opdelen in vier categorieën.

  • Aangeboren afwijkingen. Het hart wordt al vroeg tijdens de embryonale ontwikkeling aangelegd en er kunnen veel dingen fout gaan. Voorbeelden van aangeboren hartziekten zijn: hartblok, hartklepafwijkingen.
  • Aandoeningen door vernauwing of blokkering van de bloedvaten. Als de bloedvaten geblokkeerd zijn, kan er geen bloed meer naar het lichaamsdeel achter de bloedvaten stromen. Dit deel krijgt dan een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen en kan afsterven. Ook bij een vernauwing kan soms een tijdelijk zuurstoftekort ontstaan waardoor je last van symptomen krijgt. Voorbeelden zijn:   angina pectoris, hartinfarct, beroerte en trombose.
  • Infectie of ontsteking van het hart. Voorbeelden hiervan zijn: endocarditis en myocarditis.
  • Overige aandoeningen. Hartklepafwijkingen en hartritmestoornissen kunnen aangeboren zijn, maar kunnen ook op latere leeftijd pas ontstaan. 

(bron: www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/hart-en-vaatziekten)

 

Bewegen met hart- en vaatziektes:

  • Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen en zwemmen.
  • Doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen
  • Train voornamelijk functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan.
  • Zit niet te vaak stil!Begin niet gelijk te trainen op een hoge intensiteit. Bouw de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op.

Algemeen doel van het programma:

Het doel van het bovengenoemde beweegprogramma is om u aan het eind van het programma op een verantwoorde manier te laten sporten/bewegen. Waarbij rekening wordt gehouden met de (on)mogelijkheden van u als persoon en dat u:

  • Bekend bent met welke aandoening u te maken heeft en wat de voorwaardes zijn om veilig te kunnen sporten.
  • In staat bent om zelfstandig het opgestelde beweegplan te volgen.
  • Weet welke intensiteit cardiotraining goed voor u is.

Voordelen van het 12-Weken Programma

Wie slimmer omgaat met zijn energie, houdt meer energie over.

  • Bewegen helpt om stress te verminderen.
  • Je slaappatroon verbetert.
  • Door regelmatig te bewegen blijft je gewicht op peil en gaat je bloeddruk omlaag.
  • Ook verbetert de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren. 

 

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.