Obesitas & Overgewicht Beweegprogramma

Obesitas & Overgewicht Beweegprogramma

Het effect van een gezonde manier van afvallen is natuurlijk in eerste instantie dat u overtollig vet kwijt raakt. Maar omdat deze manier van afvallen volgens de Gezondheidsraad richtlijnen samen is gesteld, geniet u nog van veel meer voordelen.

Wat is overgewicht en obesitas?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert de volgende definitie voor overgewicht en obesitas

Bij overgewicht en obesitas is sprake van een abnormale of een zodanige overmatige vetstapeling in het lichaam dat dit aanleiding geeft tot gezondheidsrisico’s.

Er kan op twee manieren worden bepaald of er sprake is van overgewicht of obesitas. Door meting van de Body Mass Index (BMI) of door meting van de middelomtrek. Het meten van de middelomtrek geeft je een beter inzicht over de gezondheidsrisico’s van je overgewicht of obesitas. Hiermee wordt gekeken naar vetstapeling in de buikholte. Vetstapeling in de buikholte rondom de organen brengt een verhoogd gezondheidsrisico met zich mee.

 (bron: www.overgewichtnederland.org/over-gewicht/wat-is-obesitas)

Bewegen met overgewicht en obesitas

  • Dagelijks een uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen en zwemmen.
  • Dagelijks een uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen en zwemmen.
  • Doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren versterken.
  • Zit niet te vaak stil!
  • Begin niet gelijk te trainen op een te hoge intensiteit. Bouw de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op.

Algemeen doel van het programma

Het doel van het beweegprogramma is om u aan het eind van het programma op een verantwoorde manier te laten sporten/bewegen en dat U;

  • Bekend bent met de mogelijkheden als persoon om zo veilig te kunnen sporten.
  • Instaat bent om zelfstandig het opgestelde beweegplan te volgen.
  • Weet welke intensiteit cardiotraining goed voor u is.
  • Weet welke intensiteit spiertraining goed voor u is.

Voordelen van het 12-Weken Overgewicht Programma

Het effect van een gezonde manier van afvallen is natuurlijk in eerste instantie dat u overtollig vet kwijt raakt. Maar omdat deze manier van afvallen volgens de Gezondheidsraad richtlijnen samen is gesteld, geniet u nog van veel meer voordelen;

  • Minder snel terugval (anti jo-jo)
  • Meer energie
  • Beter slapen
  • Hogere weerstand
  • Minder kans op gewrichts- en spierklachten
  • Lager risico diabetes
  • U wordt fitter
  • Lekkerder in je vel

 

En dit is nog slechts een kleine greep van de voordelen.

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.