Reuma

Reuma Beweegprogramma

Wat is Reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Reumatoïde artritis en Bechterew zijn de bekendste vormen van reuma. Reumatoïde artritis is een auto-immuun ziekte, het afweersysteem keert zich tegen het eigen lichaam. Hierdoor kunnen in gewrichten, spieren, pezen en in organen ontstekingen optreden.

Ontstekingsreuma kent rustige en actieve periodes. Als je ontstekingsreuma hebt en jouw aandoening actief is, heb je veel last van ontstekingen. Je kunt in zo’n periode het beste rustig aan doen. Normaal bewegen of oefenen is belangrijk om stijfheid te voorkomen, maar doe niet te veel. Je kunt weer meer doen als de aandoening rustiger wordt, ook al voelen je gewrichten dan misschien pijnlijk of stijf aan.

Bij artrose is het kraakbeen minder goed van kwaliteit. Je botten kunnen daardoor tegen elkaar aan gaan schuren. Dat veroorzaakt pijn, stijfheid en soms ook zwelling. Je kunt hierdoor moeite krijgen met bewegen. Toch kan je het beste wél blijven bewegen. De stijfheid neemt dan af. Het kraakbeen raakt door beweging niet méér beschadigd.

Wekedelenreuma veroorzaakt pijn aan het bindweefsel, vooral rondom de gewricht(en). Ook bij deze vorm van reuma is het goed om te blijven of te gaan bewegen. Pijn en stijfheid kunnen daardoor verminderen.

Bewegen met Reuma:

  • Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is gezond en voorkomt dat je onderbelast raakt. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen en zwemmen.
  • Juist als je reuma hebt is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Het maakt jouw botten en spieren sterk en je gewrichten soepel. Je gewrichten raken niet méér beschadigd door beweging. Maar niet iedereen kan evenveel en even intensief bewegen. Verschillende zaken spelen daarbij een rol, zoals de conditie van je spieren en gewrichten en jouw conditie in het algemeen. Ook is van belang welke vorm van reuma je hebt en of je nog andere aandoeningen hebt.
  • Train voornamelijk functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan.
  • Oefen niet te lang achter elkaar. U kunt uw oefeningen beter een paar keer per dag kort doen dan één keer lang.
  • Begin niet gelijk te trainen op een hoge intensiteit. Bouw de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op.

Algemene doel van het 12 weken programma: 

Het doel van het bovengenoemde beweegprogramma is om u aan het eind van het programma zelfstandig op een verantwoorde manier te laten sporten/bewegen. Waarbij rekening wordt gehouden met de (on)mogelijkheden van u als persoon

Beweeg en kennis doelen:

  • Het is bij u bekend welk soort reuma u heeft en welke mogelijkheden en beperkingen dit met zich meebrengen.
  • U bent instaat om zelfstandig en verantwoord het opgestelde beweegplan te volgen.
  • U weet welke intensiteit cardio- en spiertraining goed voor u is.
  • Toename kwaliteit van leven.
  • Het voorkomen dat je meer klachten (en daarmee beperkingen) krijgt, meer kennis om je gewrichten goed te beschermen. Dit betekent dat je jouw gewrichten zó belast dat ze dit goed aankunnen.

Voordelen van het 12-Weken Reuma Programma

• Slimmere keuzes voor de dingen die u belangrijk vindt; stel prioriteiten.
• Het aanleren van voornamelijk functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan.
• De belastbaarheid van een gewricht wordt onder andere bepaald door de conditie van het gewricht en de mate waarin je last hebt van ontstekingen. De belastbaarheid van jouw gewrichten worden vergroot door je spieren te versterken. Sterke spieren geven jouw gewrichten namelijk steun en zorgen voor een betere schokdemping. Het gewricht kan daardoor meer hebben.
• Tips om niet gelijk te trainen op een hoge intensiteit. maar de intensiteit van de oefeningen geleidelijk op te bouwen.

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.