Schijf van 3

Schijf van 3

De “Schijf van Drie” (volgens het ACSM Bewegen is Medicijn) brengt alle belangrijke aspecten van gezond bewegen bij elkaar. Mensen die leven en bewegen volgens dit model behouden gemakkelijker een goede gezondheid, verbruiken meer energie in rust, blijven gemakkelijker op gewicht, hebben een hogere weerstand, kunnen gemakkelijker tillen, voelen zich vitaler, hebben een goeie conditie, behouden sterkere botten en houden een goede spierkracht waardoor ze gemakkelijker belasting aan kunnen en minder snel blessures, rugklachten of RSI oplopen. 

30 minuten per dag bewegen, en op 2 dagen per week 8-10 spieroefeningen erbij, dat is de norm. Drie activiteiten zijn van belang; 

  • NNGB = 5 dagen per week, 30 minuten per dag recreatief bewegen (wandelen, fietsen, in de tuin werken)
  • Fitnorm = 1 á 3 keer per week, minimaal 20 minuten per keer conditioneel intensief bewegen (sporten; intensief fietsen, hardlopen, roeien, crosstrainer, etc.)
  • Spiernorm = 2 keer per week op niet achtereenvolgende dagen, het liefst in ieder geval 1 dag ertussen, 8 á 10 spierversterkende oefeningen doen.

 

De 30 minuten per dag norm is gericht op de combinatie tussen de NNGB en de Fitnorm, bij elkaar opgeteld dus. Additioneel is de spiernorm 2 keer per week. Meer mag natuurlijk, als de belastbaarheid en gezondheid dat toelaat. Ook moet men rekening houden met voeding als er meer dan 2 keer per week wordt gedaan aan spierversterkende oefeningen/krachttraining.

Ja, ik wil graag meer informatie

Sporten bij Healthclub Sportiv?
Together we make you feel good!

Ontdek onze live- en virtuele groepslessen.